De dagen worden langer, de zon laat zich vaker zien en de goesting om de weg op te gaan groeit. Maar heeft jouw fiets de wintermaanden wel goed overleefd? Na die koude wintermaanden is er altijd wel iets dat even gesmeerd of aangespannen moet worden.
Bij Vélo Vonk zien we vaak dat de ‘winterschade’ pas echt zichtbaar wordt bij de eerste zonnige rit. Hier is waarom een frisse start essentieel is.
De ‘stille’ slijtage
Veel mensen denken dat een fiets die stilstaat niet slijt, maar niets is minder waar. Banden verliezen langzaam hun druk, waardoor de wangen kunnen uitdrogen of scheuren. Olie en vet trekken stof aan en worden dikker, waardoor je versnellingen ineens niet meer zo lekker klikken als vorig jaar.
En als je wel hebt doorgereden: dat strooizout van de afgelopen maanden is een echte sluipmoordenaar voor je ketting en tandwielen. Even snel wat olie erop spuiten helpt dan niet meer; het zout moet er echt vanaf voordat het de boel kapot vreet.
Geen gedoe met wachtlijsten
Je kent het wel: de eerste mooie zaterdag van het jaar en iedereen bedenkt tegelijk dat de fiets naar de maker moet. Resultaat? Wekenlange wachtrijen bij de lokale fietsenwinkel.
Dat is precies waar Vélo Vonk het verschil maakt. Je hoeft niet te zeulen met een kapotte fiets in je kofferbak en je bent hem ook geen dagen kwijt. Ik kom gewoon naar je toe. Of dat nu bij je thuis is terwijl je de tuin lenteklaar maakt, of op je werk terwijl je achter je bureau zit. Tegen de tijd dat jij klaar bent, staat je fiets weer op scherp.
Waar letten we op
Tijdens zo’n voorjaarsbeurt kijken we naar de dingen waar je zelf vaak niet op let:
- Zitten alle boutjes nog vast? Door trillingen kan er altijd iets loslopen.
- Hoe staan de remmen ervoor? Niets zo vervelend als halverwege een afdaling merken dat je remblokken op zijn.
- De staat van de batterij: voor de e-bikers kijken we of alles nog naar behoren communiceert en werkt.
Klaar om te vertrekken?
Niets fietst zo fijn als een kraakvrije fiets die doet wat hij moet doen. Heb je geen zin in zwarte handen of heb je geen tijd om je fiets weg te brengen?
Laat het me even weten of boek je afspraak via de site. Dan kom ik bij je langs en zorg ik dat je weer zorgeloos de baan op kunt.
Tot binnenkort! Vélo Vonk